Portret kreatywny. Postprodukcja fotograficzna w Adobe Lightroom i Photoshop.

Please accept YouTube cookies to play this video. By accepting you will be accessing content from YouTube, a service provided by an external third party.

YouTube privacy policy

If you accept this notice, your choice will be saved and the page will refresh.

Kochani,

raz jeszcze bardzo pragnę Wam podziękować za uczestnictwo na żywo i rejestrację na webinarium. Jesteście wspaniali. Dziękuję również organizatorom bez których realizacja tego projektu nie byłaby możliwa.  Przechodzimy do Waszych pytań i odpowiedzi.

  • Na jakim modelu monitora pracujesz?

Pracuję na monitorze Benq SW240. Ma 99% pokrycia Adobe RGB oraz kalibrację sprzętową. Świetny monitor w bardzo dobrej cenie. W najbliższym czasie chcę dokupić 27 calowy monitor Benq SW270C jako drugi, a zarazem pierwszy.

  • Dlaczego wybór padł na Sony, a nie na Nikona Z6?

Tak, jak wspominałem podczas webinarium, to sprawka Rafała Wylegały z Sony ?, a tak na poważnie moje priorytety co do bezlusterkowca przed zakupem to: autofocus, dwa sloty na karty pamięci oraz dostęp do tanich i bardzo dobrych obiektywów.

  • Piotr, kiedy warsztaty w Rzeszowie, Trójmieście lub/i we Wrocławiu?

W przyszłym roku planuje dużą ilość warsztatów fotograficznych w całej Polsce: Warszawa, Kraków, Wrocław, Gdańsk, Łódź oraz Rzeszów. Także będzie wiele okazji, żeby spotkać się na żywo. Wszystkie informacje będą na mojej stronie internetowej oraz mediach społecznościowych mam nadzieję już wkrótce.

  • Jakie będą najlepsze kolory stylizacji do niebieskiego tła?

Jak najbardziej pomarańcz. Mnóstwo filmów w Hollywood powstało z połączenia tych dwóch kolorów. Koniecznie zobacz mój wpis o teorii kolorów – https://piotrwerner.pl/teoria-koloru/ oraz https://youtu.be/tILIeNjbH1E ; https://youtu.be/th9pG9Q6Kuo ; https://youtu.be/6e4rLkENqHM ; https://youtu.be/XMJGgUvOcL8 Kolor jest niesamowicie istotną częścią każdej fotografii.

  • Czy powinniśmy korzystać z ColorCheckera przy każdym ujęciu we wnętrzu kiedy zmieniam choćby miejsce?

Zdecydowanie jeśli tylko warunki na to pozwalają. Testowałem wiele lat ColorCheckera i nawet minimalna zmiana światła ma wpływ na kolory na naszych zdjęciach. Nie są to zmiany olbrzymie, ale lepiej zrobić i poświęcić kilka sekund przed niż później sporo więcej czasu w post produkcji – zwłaszcza jeśli w fotografii bardzo ważnym jest dokładne odzwierciedlenie kolorów.

  • W jaki sposób pracujesz z Adobe Lightroom by zachować jego responsywność. Podobno jest w tym aspekcie gorszy od Capture One, który nie jest tak zasobożerny.

Adobe Ligtroom faktycznie wolniej działa od Capture One. Jeżeli retuszuje zdjęcia ślubne wrzucam do niego już wybrane 250 zdjęć. Zdjęcia przeglądam w innych programach np. w darmowym FastStone i tam wybieram zdjęcia do dalszej pracy, czyli retuszu.

  • Pytanie, czy zmieniając profil barw w preferencjach systemu powinienem też zmienić profil w ustawieniach monitora? BenQ pozwala zapisać w monitorze niestandardowe ustawienia po kalibracji.

Zmiany barw w monitorze z kalibracją sprzętową (wszystkie monitory BenQ SW) dokonywane są w elektronice sprzętu, można tam zapisać kilka kalibracji i przełączać się między nimi w zależności od potrzeb. Możemy zapisać sobie jeden profil pod druk, drugi pod publikację w sieci,a trzeci na przykład do pracy wieczorem itp. Każdej tej kalibracji zapisanej w monitorze powinien odpowiadać profil ICC w systemie operacyjnym więc należy upewnić się, że jest aktywny. Oprogramowanie BenQ nie przełącza póki co profili w systemie automatycznie i należy wykonać kilka kliknięć jeśli chcemy zmienić charakterystykę wyświetlania.

  • W jaki sposób kalibrujesz monitor. Tzn. czy korzystasz z i1Display Pro czy może Palette Master od BenQ?

Dla monitorów z kalibracją sprzętową zwykle producent monitora dostarcza nam oprogramowanie do kalibracji, które świetnie współpracuje z i1Display Pro. W takiej sytuacji jak w przypadku BenQ powinniśmy korzystać z Palette Master Element.

  • Czy znasz jakiekolwiek możliwości pracy z fotografowaniem „na uwięzi” ale jednak bezprzewodowo, bez kabli?

Ja pracuję i pracowałem do tej pory na uwięzi na przewodzie pomarańczowym od Tether Tools. Kabel jest rewelacyjny, nigdy nie miałem problemów. Wiem że ta sama firma miała w tym roku wypuścić urządzenie do przesyłu zdjęć bez uwięzi i można je zobaczyć na ich stronie, podobno długo nad nim pracowali: https://www.tethertools.com/air-direct-2019/

  • Jaka jest przewaga ColorChecker Passport Photo 2 nad ColorCheckerem Classic? Oczywiście poza cechami fizycznymi typu obudowa/mobilność/większa ilość wzorców. Czy jest wraz z nim dostępny dodatkowe oprogramowanie?

ColorChecker Passport Photo 2 używa się z dokładnie tym samym oprogramowaniem co wersję Classic, który formatowi odpowiada bardziej A4 niż kieszonkowej wersji. Passport 2 posiada szarą kartę 18% do precyzyjnych ustawień ekspozycji za pomocą światłomierza. Dodatkowo warto wziąć pod uwagę, że wersję po 2014 roku posiadają ulepszone recepturowanie co wpływa na lepsze finalne efekty z kalibracji.

  • Skąd w export pojawił się preset X-Rite?

Instalując oprogramowanie ColorChecker Camera Calibration dodawany jest automatycznie preset eksportu do Adobe Lightroom umożliwiający tworzenie profili. Można również wywołać EXPORT naciskając na zdjęciu prawym przyciskiem myszy i tam go wybrać.

  • Mówiłeś, że zawsze korzystasz z ColorCheckera przy każdej sesji – wręcz chyba scenie. Czy nie wystarczy zrobić profilu tyko raz dla aparatu + obiektyw (przecież to ten sam aparat), a potem tylko ustawiać balans bieli dla poszczególnych sesji?

Teoretycznie tak, podobno DR5000 z tym sobie poradzili. Ja ze swoich testów i próby zrobienia raz profilu. Muszę przyznać, że nie udała mi się ta sztuka, gdyż za każdym razem porównując zrobiony w danej scenie ColorChecker miałem inny wynik, czyli inną kolorystykę, dlatego wykonuję zdjęcie wzorca przed każdą sesją.

  • Na tablicy kolorów w LR był wybrany szary 50%?

Wszystkie szare pola na ColorCheckerze są spektralnie neutralne. X-Rite zaleca wybór drugiej z brzegu próbki, która daje optymalną temperaturę barwową. 

  • Czy tworząc profil kolorystyczny (zakładam jeden dla całej sesji) musisz mieć w aparacie ustawiony manualnie White Balance?

Nie musisz mieć, możesz pracować w trybie automatycznego balansu bieli. Możesz to skorygować w postprodukcji i przenieść ustawienia na wszystkie zdjęcia. Natomiast zawsze polecam wprowadzać taki balans bieli jaki jest w rzeczywistości.

  • Jak pracujesz z post-produkcją całej sesji? Czy korzystasz z presetów wsadowo? Czy może później i tak „dotykasz” każdego zdjęcia?

Bardzo rzadko kiedy korzystam z presetów, no może częściej podczas post-produkcji reportaży ślubnych. W zdjęciach komercyjnych, modowych nigdy lub sporadycznie. Nawet jeżeli korzystam z presetów retuszujący śluby i tak każde wybrane zdjęcie modyfikuje, aby były spójne kolorystycznie i poprawne w cieniach i światłach.

  • Proszę o powtórzenie sposobu tworzenia profilu barwnego w LR.

Sposób tworzenia profilu można obejrzeć ponownie w zapisie webinarium. Na potrzeby użytkowników zrobimy z tego fragmentu krótki filmik, który umieścimy do Waszego wglądu.

  • Mam pytanie o ekspozycję w zdjęciu Oli – u mnie jest dość ciemne na ekranie – jest lekko niedoświetlone?

Mam ustawiony monitor pod druk i może dlatego oglądając zdjęcia na innych monitorach wyglądają inaczej. Monitor kalibrujemy zwykle do wspólnego standardu od którego możemy robić wyjątki i zapisać różne kalibracje, aby dokładnie dopasować obraz pod konkretny druk. Głównie chodzi o zgranie jasności ekranu z oglądaną odbitką i wydrukiem.

  • Jest aktualnie jakaś promocja na X-Rite?

Aktualnie do wyczerpania zapasów lub do końca stycznia, co nastąpi wcześniej. Do kalibratorów dodajemy roczny abonament na Adobe Lightroom i Adobe Photoshop w prezencie. Plan ten można aktywować w dowolnym momencie, także jeśli nawet używamy już Planu fotograficznego nic nie tracimy. Szczegóły na stronie: https://pl.xritephoto.eu/adobe-pl 

  • Nie próbujesz koloru?

Próbkuje, ale faktycznie nie było tego widać dobrze. Najpierw próbkuję kolor i następnie przelewam pomiędzy kolorami, aby wyrównać przejścia tonalne pomiędzy nimi. Najważniejsze więcej ruchów, a mniejszych.

  • Witam:) Mam pytanie, czasem są kłopoty podczas obróbki z odróżnieniem pieprzyków od przebarwień na skórze. Masz może jakiś tip jak sobie z tym radzić? Często przez tu usuwam wszystkie pieprzyki razem z przebarwieniami itd :/

Ciężko odnieść mi się do tego pytania musiałbym zobaczyć zdjęcia, nie miałem nigdy takiego problemu podczas mojej pracy.

  • Dlaczego Tiff, a nie PSD?

Jedna metoda i druga jest dobra. Nie wiem dlaczego, ale od zawsze byłem nauczony wywoływać z Lightrooma Tiffa i tak zostało do dziś. 

  • Jakaś podpowiedź, co przeczytać, żeby się podszkolić z kolorystyki? co obejrzeć? Szukam książki lub filmu, który wprowadziłby w podstawy kolorystyki na zdjęciach, różnice między schematami kolorystyki, przestrzeniami itd, to o czym Pan Paweł mówił na samym początku.

Polecam przeglądać różne kanały filmowe  pokazujące kulisy powstawania danego filmu. Oczywiście zapoznać się z teorią barw, przeglądać zdjęcia wybitnych fotografów oraz obrazy mistrzów malarstwa.

  • Mamy z sesji np. 30 wybranych zdjęć. Różnią się trochę ekspozycją, cieniami, światłem. Jak szybko w LR sprawić aby wyglądały “podobnie”? Synchronize nie załatwia sprawy.

Niestety wszystko, co szybkie nie zawsze się sprawdza, zwłaszcza gdy sceny różnią się od siebie. Jedyna metoda jaką znam to dopasować każdą z osobna, przy 30 zdjęciach będzie to trwało zaledwie kilka minut.

  • Co myślisz o obcinaniu czerni i bieli w zakładce tone curve w LR? (chodzi mi o podnoszenie pionowo w górę kropki symbolizującej najciemniejszy fragmentów i obniżanie najjaśniejszych).

Ja nie stosuje tej metody, ale wiem, że wielu fotografów ma nawet defoultowo takie ustawienia. Powoduje to, że czerń nie jest 100% czarna i biel nie jest 100% biała.  Zazwyczaj robią to fotografowie pod druk, aby wszystkie informacje o zdjęciu zostały poprawnie wydrukowane (jak wiemy obszar o idealnej bieli nigdy nie jest zadrukowywany).

  • Kilka zdjęć tego samego ujęcia. Różnią się nieznacznie. Czym się kierujesz wybierając to JEDYNE?

To bardzo trudne pytanie. Przez wiele lat miałem olbrzymi problem z wyborem finalnych zdjęć. Teraz kieruje się głównie moja estetyką, którą można powiedzieć wypracowałem przez te wszystkie lata oglądając zdjęcia mistrzów fotografii oraz samemu rozwijając się. Również śmiem twierdzić, że nastrój w danym dniu również ma znaczenie.

  • Coś robisz więcej z oczami? Często widzę bardzo białe oczy.

Białe oczy, które od razu widać na zdjęciach i przykuwają naszą uwagę To niezbyt dobre rozwiązanie. Bardzo wiele osób retuszujących zbyt bardzo rozjaśnia i efekt jest nienaturalny. Musimy dąży do tego, aby nasz efekt końcowy nie był sztuczny. Ja zazwyczaj usuwam zaczerwienienie z oczu oraz ich przekrwienie gdy są zmęczone. Bardzo często podczas sesji używa się kropli do oczu, aby zapobiec zaczerwienieniu już na etapie fotografowania.

  • Czy jeżeli posiadam monitor z przestrzenią sRGB (skalibrowany), to przy eksporcie z Lightroom ustawiać Adobe RGB, czy sRGB?

Jeśli posiadasz skalibrowany monitor to nawet jeśli w Photoshopie masz otwarte zdjęcie, które jest w Adobe RGB monitor wyświetli je dokładnie wykorzystując swój profil barwny. Nie będziesz widział kolorów nasyconych, których nie ma w sRGB. Możesz eksportować do Adobe RGB lub sRGB dowolnie w zależności od tego co dalej z tym zdjęciem będzie się działo.

  • Ile czasu zajął Ci retusz portretu na początku zabawy z fotografią, a ile zajmuje obecnie?

Im więcej będziesz retuszować tym szybciej nabierzesz wprawy. To tak jak ze sportem im więcej treningów, tym lepsze efekty, tak samo jest z retuszem. Dziś retusz zdjęć zajmuje mi od 10 minut do czasami kilkudziesięciu minut, w zależności od stopnia trudności. Do najbardziej czasochłonnych zdjęć należą zdjęcia Beauty z kampanii reklamowych.

  • Czy nie stosujesz rozmycia Gaussowskiego do retuszu?

Jeżeli chodzi o metodę Frequency Separation to nie stosuje jej, mediana sprawdza się o wiele lepiej. Rozmycie Gausowskie powoduje efekt halo na krawędziach, czego można uniknąć przy medianie.

  • Jak wypełnić ten kącik ust kolorem, tam gdzie brakowało szminki ?

Ten kącik ust jest wypełniony tylko skopiowanym kolorem. Można również użyć stempla i delikatnie zrobić poprawki.

  •  Jak długo uczył się Pan Photoshopa?

Uczyłem się od początku swojej przygody z fotografią, czyli już 11 lat i uczę się nadal. To program, który daje niesamowite możliwości i bardzo wiele wariantów retuszu.

  • Co przemawia za Lightroomem w stosunku do ACR-a – w obydwu możesz zrobić to samo?

Teoretycznie tak. Natomiast Lightroom jest trochę bardziej rozbudowany. Gdybym nie miał pakietu Adobe i musiałbym korzystać z Photoshopa, korzystał bym wtedy z Camera Raw, czyli ACR-a.

  • Czy praca która była wykonywana w LR może być wykonana w PS? Pytam ponieważ nie znam LR.

Może być wykonana. Photoshop ma wbudowany program Camera Raw do wywoływania rawów z którymi później pracujemy w Photoshopie.

  • Jakie zastosowanie ma X-Rite ColorChecker w fotografii BW, kalibrator wiadomo ma przełożenie na późniejszym druku itp. więc to jest ważne. No ale jak ColorChecker ma się do całości?

Obraz czarno biały w druku czy na ekranie tworzony jest ze składowych RGB, więc poprawne ich zbalansowanie po wywołaniu RAWa i przed konwersją do czerni i bieli ma znaczenie i wpływa na detale w różnych partiach obrazu. Zdecydowanie warto.

  • Mam pytanie ws. przestrzeni barw, jeżeli przygotowuje zdjęcia ślubne to monitor powinien być w Adobe RGB?

Posiadając monitor w Adobe RGB możesz dokładnie symulować obraz z uwzględnieniem dostępnych obecnie różnych technik reprodukcji. Jaki jest sens posiadać monitor sRGB (z mniejszą ilością barw), kiedy ekrany smartfonów wyświetlają obecnie obraz bliski DCI-P3, który praktycznie równa się Adobe RGB? Jako ciekawostkę napiszę, że nadal bardzo wiele labów chce przestrzeń zdjęć zapisaną w SRGB, natomiast dobre laby drukują zdjęcia z Adobe RGB.

  • Jak dopasować kolory jeśli nie współgrają na zdjęciu tzn na kole kolorów jest brak spójności?

To jest temat rzeka. Dawniej myślałem, że zrobię zdjęcia byle gdzie, w obojętnych kolorach ubrań i narzucę sobie filtr (preset) i będzie luks. Dziś wiem że tak się to nie odbywa, wszystko musi być zaplanowane. Oczywiście możesz zmienić i dopasować kolory w Photoshopie na etapie postprodukcji tak, aby współgrały z kołem barw i dlatego Wam pokazałem jak zobaczyć kolory właściwe – wtedy wiesz, które kolory trzeba dopasować. Temat koloru jest niesamowicie istotny w fotografii, więc polecam obejrzeć też materiały o teorii koloru.

  • Czy programy Adobe …czy tylko Adobe? a moze Gimp, a może Affinity? systemy: czy Mac Os X , Windows, Linux?

Pracuje na Adobe od zawsze, na Affinity nigdy nie pracowałem, ale słyszałem że również bardzo wiele osób chwali. Mam i PC i Mac OS i nie widzę różnicy podczas pracy z programami Adobe.

  • Czy będzie więcej takich webinarów?

Tak, następny już w grudniu, szczegóły na profilu X-Rite Photo Poland już wkrótce! Również postaram się namówić partnerów, aby takie spotkania odbywały się cyklicznie. Trzymaj kciuki ? 

  • Co nam daje to, że sprawdzimy z jakimi kolorami mamy do czynienia?

Bardzo dużo ?, wiemy jak pracować z naszym zdjęciem, aby kolory były spójne. Możemy je zmieniać i dopasowywać, aby zdjęcie było WOW. Kolorystyka odgrywa niesamowicie ważną role w fotografii, o ile nie najważniejszą.

  • Witam, czy kalibruje Pan wstępnie aparat fotograficzny przed przystąpieniem do zdjęć, mam na myśli poprawki w “puszce”?

Jeżeli chodzi o balans bieli to prawie zawsze sam dopasowuje balans bieli taki jaki jest w rzeczywistości, bardzo rzadko używam trybu AUTO. Mam również ustawioną przestrzeń kolorystyczną Adobe RGB.

  • Dlaczego dla portretu Pan wybrał horyzontalny format?

Prawie wszystkie swoje portrety robię w formacie pionowym. Tutaj z góry było przeznaczenie zdjęcia, gdzie wiedziałem że może być umieszczony napis i logotypy, dlatego też kadr poziomy.

  • Jak wygląda kwestia pracy z kolorem w samym programie Lightroom? Czy jest dużo gorzej?

Jeżeli chodzi o kolorystykę to na pewno dużo lepszym wyborem od Lightrooma jest Capture One, gdzie zarządzanie barwą jest na dużo wyższym poziomie. Ja korzystając z Ligtrooma wiem, że i tak większość pracy z kolorem zrobię w Photoshopie. Reasumując praca z kolorem w Lightroomie jest na poziomie bardziej podstawowym, chociaż to również zależy co chcemy zrobić i jaki efekt finalny uzyskać.

  • Piotr, czy prowadzisz warsztaty w systemie weekendowym lub kilkugodzinne?

Oczywiście, że tak. Oprócz warsztatów grupowych, prowadzę bardzo wiele szkoleń indywidualnych. Zagadnienia, które są wtedy przerabiane na takim szkoleniu, są dopasowywane indywidualnie do każdego uczestnika.

  • Jak często trzeba wymieniać ColorChecker i i1Display Pro?

Tutaj należy kierować się zdrowym rozsądkiem i odpowiednio przechowywać narzędzia kiedy ich nie używamy. i1Display Pro posiada taką konstrukcję, że przechowując go w odosobnieniu od pyłu i kurzu będzie służył bardzo, bardzo długo. Jeśli chodzi o ColorChecker to negatywnie na niego wpływa ekspozycja na UV, jeśli ktoś posiada wzorce sprzed 2014 warto wziąć pod uwagę wymianę do Passporta 2, gdyż po 2014 ulepszono formułowanie kolorów na nim.

Zdjęcie finalne kolorowe z Olą Dobek

Portret kreatywny

Zdjęcie finalne czarno-białe z Olą Dobek

Portret - Aleksandra Dobek

Link do aktualnej promocji firmy X-Rite & Adobe:

https://pl.xritephoto.eu/adobe-pl?fbclid=IwAR1oSNV1cmoP2uCjKItM7PFkMLo5adXL635c-LOOYc4FEoSMzs_zHS0KiWY

Raz jeszcze bardzo wszystkim dziękuję. Jeśli macie jeszcze jakiekolwiek pytania piszcie do mnie śmiało.

Pozdrawiam

Piotr Werner