KOLOR – KOREKCJA – GRADING W FOTOGRAFII I RETUSZU

Kochani,

bardzo Wam wszystkim dziękuję za uczestnictwo w webinarze poświęconemu kolorowi podczas sesji zdjęciowej i post-produkcji. Mam nadzieję, że to nie był stracony czas, a zagadnienia które poruszyliśmy wpłyną na Wasz rozwój i przyniosą jeszcze większą chęć drążenia tematu związanego z kolorem. Trzymam kciuki za Wasze małe i duże sukcesy.

Przejdźmy do odpowiedzi na zadane pytania:

  • Na jakim modelu monitora pracujesz?

Pracuję na monitorze Benq SW270C. Ma 99% pokrycia Adobe RGB oraz kalibrację sprzętową, co jest bardzo ważne przy pracy fotografa. Jak na razie pracuje mi się doskonale, monitor posiadam od około 6 miesięcy.

  • 35, czy 50mm?

Uwielbiam te ogniskowe i bardzo często na nich fotografuję. 35mm Sigma 1,4 Art praktycznie nie był ściągany z mojego Nikon D4, natomiast moje początki to głównie szkło 50mm również Sigmy – wykonałem nim mnóstwo zdjęć. Dziś uwielbiam ogniskową w okolicach 40mm. Fotografuję Voigtlanderem 40mm 1,4 Nokton i kocham go całym serduchem za jego piękny bokeh i “niedoskonałą” pracę pod światło. Sesja, którą widzieliście była zrealizowana w całości na  Samyangu 45mm 1,8. Bardzo budżetowe szkło, które jak dla mnie bardzo dużo potrafi. 

  • Dlaczego ISO 250?

A dlaczego NIE? 🙂 A tak na serio, nie ma dla mnie większego znaczenia czy jest to 250, czy 800. W dzisiejszych czasach sprzęt jest na tyle dobry, że możemy spokojnie przestać myśleć o parametrach ISO (ogólnie mówiąc). Nawet kampanie reklamowe zdaża mi się robić na ISO 1250. A dlaczego w tym przypadku ISO 250, no więc pierwszy parametr który zawsze ustawiam to przysłona, w tym przypadku 1,8. Druga rzecz to czas i tu wybrałem 1/200s, żeby mieć pewność że zdjęcie będzie zamrożone jak należy. Trzeci parametr to moc lamp światła ciągłego (były ustawione na pełnej mocy) i pozostał nam ostatni parametr w naszej ekspozycji  ISO, więc wybrałem takie, żeby uzyskać poprawnie naświetlone zdjęcie. 

  • Monitor 4k ? Zdjęcia również powyżej 4k? Pytam, iż Photoshop ma problemy (przynajmniej u mnie) z przybliżaniem/oddalaniem przy takiej rozdzielczości i robi to poklatkowo…tutaj wszystko ładnie/ płynnie….

Monitor, który posiadam to 2k Benq SW270C. Jeżeli coś nie działa płynnie to obstawiałbym problem leżący po stronie sprzętowej komputera lub laptopa.

  • Jaka jest moc tych lamp światła ciągłego?

Przy drugim setupie pracowaliśmy z lampami: RAYZR7 300W i Jinbei EF 150 o mocy 150W

  • Jaki był skrót na utworzenie nowej warstwy z utworzonymi już zmianami?

SHIFT+CTRL+ALT+E łączy nam wszystkie warstwy pod spodem w jedną warstwę.

  • Gdzie można pobrać akcje wyrównującą kolor skóry?

Akcję do wyrównania kolorystyki, można pobrać pod tym linkiem:

https://drive.google.com/file/d/1UyVYSkFplSKFfntcOQnS21YEz0O2e7jm/view?usp=sharing

  • Podczas edycji sesji i tak korygujesz kolory – po co więc próbnik? (rozumiem w plenerze, a tutaj nie)

Podczas sesji zdjęciowej z Olą, którą widzieliście zrobiłem to po to, aby pokazać Wam zastosowanie Colorcheckera w Lightroomie i Capture One.  Uważam, że używanie Colorcheckera bez względu na to czy bawimy się z kolorami (zmieniamy je według własnego widzimisię), czy nie jest zawsze dobrą drogą wyjściową do dalszej post-produkcji. Jest to narzędzie bez, którego nie wyobrażam sobie zrobienia sesji zdjęciowej gdzie kolorystyka ma duże znaczenie, np. kampanie reklamowe.

  • Mam pytanie, z jakiej przeglądarki graficznej najlepiej korzystać, by nie było przekłamań kolorów?

Z tego co kiedyś czytałem, najlepiej spisuje się w tym zakresie przeglądarka Chrome na Windows lub Safari na MacOS. Obsługują one obsadzone profile barwne oraz profile monitora. Poza tym w przypadku obrazów bez osadzonego profilu barwnego przeglądarka automatycznie generuje profil sRGB. 

  • Monitor dla początkującego?

BenQ SW240W, najlepszy możliwa oferta dla fotografa w tym przedziale cenowym. 24 cale, Adobe RGB, kalibracja sprzętowa. Cena około 1900 zł, proszę zerknąć na opinie na jego temat od użytkowników. Jest też świetne promo teraz z kapturem gratis i w super cenie!

  • A czy robisz też w Capture One czy tylko LR do wywołania RAW?

Pracuję i w Lighroomie i w Capture One. Ten drugi program ma w moim odczuciu lepsze zarządzanie i pracę z kolorem. Natomiast Lightroom lub Camera Raw sa przeze mnie bardzo często wykorzystywane podczas dużej ilości zdjęć, np. ślubnych.

  • Jakim modelem Sony fotografujesz?

Fotografuje od 2019 roku Sony A7RIII. Kupiłem go ze względu na większą liczbę Mgpx, bo aż 42 – co przydaje się w fotografii komercyjnej. 

  • Jakim obiektywem są wykonywane zdjęcia?

Wszystkie zdjęcia powstałe podczas sesji zrobiłem Samyangiem 45mm 1,8. Bardzo uniwersalny i świetny obiektyw, biorąc pod uwagę jakość/cenę.

  • Piotrze, czy w przypadku Twoich akcji sprawdziłoby się tutaj np. konturowanie?

Oczywiście. W moich akcjach i kursie Photoshopa, który można znaleźć na mojej stronie www, jest bardzo wiele akcji dotyczących konturowania zdjęć. Jest to czynność, którą niemal zawsze wykonuje w większym lub mniejszym stopniu natężenia. 

  • Czy przy stabilizacji w matrycy, nie lepiej schodzić do 1/125? lub 1/160?

Oczywiście, można zejść nawet do 1/60s. Ja jednak jestem z tej starej szkoły, że chcę mieć stuprocentową pewność nieporuszonych zdjęć wykonywanych z ręki. Oczywiście wielokrotnie też fotografuje na 1/80 lub 1/60s – wszystko zależy od sytuacji i światła z jakim pracuję.

  • Czy jest jeszcze jakaś metoda, która pozwoli bardziej “wyciągnąć” modelkę/modela z tła oprócz, przy pomocy krzywych (kontrastując zdjęcie)?

Oczywiście jest wiele metod, ale np. możecie zrobić tło bardziej zdestaurowane, a motyw główny bardziej nasycony. Możecie również zrobić na zasadzie kolorów – chłodne w tle, ciepłe z przodu, które bardziej przyciągają wzrok widza…itp.

  • To kiedy kolejny webinarium?

Następny webinar planujemy w lutym 2021. Prosimy śledzić facebooka X-Rite Photo Poland, tam informujemy o wszystkich naszych wydarzeniach

https://www.facebook.com/X-Rite-Photo-Poland-1472457093002777

  • Jaka jest różnica odcieni i monochromatycznego na kole barw?

Reguła monochromatyczna i reguła odcieni polega na tym samym, są to rożne odcienie koloru właściwego.

  • Dlaczego jedna lampa strzelała prosto w sufit, a druga pod kątem około 60 stopni przy drugiej sesji, a nie obie ustawione prosto w górę?

Nie ma to za wielkiego znaczenia, najważniejsze to efekt jaki chcecie osiągnąć. Ja chciałem uzyskać równe oświetlenie w całej scenie i to ni się udało. Ważna uwaga dla Was – zacznijcie ustawiać oświetlenie i bawić się nim, robiąc to nie myślcie o kątach 45 stopni, 90 stopni – według mnie to bezsensu, bo wpadniecie w pułapkę (ktoś tak ustawiał, a Wam nie wychodzi). Obserwujcie światło, czy ciągłe, czy błyskowe i dostrajajcie je wedle własnego zamysłu oświetlenia sceny, to najlepsza nauka. Oczywiście oglądajcie dużo dobrych zdjęć i analizujcie pod kątem oświetleniowym.

  • Czy istnieje jakieś kompendium by nauczyć się oświetlenia w fotografii?

W dobie Youtuba polecam oglądać backstage i analizować oświetlenie, ale nic nie jest lepsze jak własne ćwiczenia i popełnianie błędów. Polecam obserwować na instagramie profile filmowe , z których można się bardzo wiele nauczyć o oświetleniu oraz profil https://www.instagram.com/aspictures/   

  • Każde zdjęcie jest ok osobno, natomiast nie są one spójne, rozumiem, że każde zdjęcie oglądamy osobno?

Oczywiście. Chciałem Wam pokazać pewien przekrój kolorystyczny i każde zdjęcie to oddzielna historia. Mamy monochrom, tetradę oraz kolory dopełniające.

  • Dlaczego zostawiłeś winietę na białym zdjęciu i usunąłeś tylko dolną część winiety? Czy to jest estetyczne według Ciebie?

Zawsze patrzę na zdjęcie jako całość. Dół moim zdaniem był troszkę za ciemny, natomiast winieta od obiektywu jest bardzo subtelna, delikatna i nie zaburza całości. Tworząc zdjęcia zawsze jest kwestia wyboru i tego jak czujemy w danym dniu, pewnie gdybym je robił 50 razy to za każdym razem byłoby trochę inne, niepowtarzalne.

  • Fotografuje, ale również dużo filmuje, który COLORCHECKER PASSPORT byłby dla mnie najlepszy?

Niestety jednym nie załatwimy wszystkiego. Do fotografii będzie ColorChecker Passport Photo 2 do filmowania Passport Video. Są zbyt duże różnice na korzyść Passporta Video dla świadomych użytkowników narzędzi takich jak waveform lub wektroskop w programach do edycji filmowej. Wersja video posiada rozetę do ustawień osrtrości, określone IRE poziomy szarości, oddzielny pasek z kolorami skóry, głęboką czerń oraz pola kolorystyczne, które dokładnie odpowiadają kolorom głównym wektroskopu.

Finalne zdjęcia z Olą Dobek

Gdyby, ktoś z Was był zainteresowany poszerzeniem swojej wiedzy na temat retuszu i przy okazji chęci pracy na super akcjach do Photoshopa, przygotowałem super ofertę na moje roczne szkolenie on-line, które na hasło: WERNER2021 kosztuje tylko 249zł z 495zł do końca 2020roku. Wszystkie informacje o szkoleniu znajdują się w tym linku:

KURS PHOTOSHOPA

Raz jeszcze bardzo wszystkim dziękuję. 

Pozdrawiam

Piotr Werner